Temalista

söndag 16 juni 2013

361. Öga (179 av 365)


Enligt sägnen fick Krakow sitt namn av Krak som dödade draken som bodde i en grotta nedanför slottet Wavel. Krak bjöd draken på ett får stoppad med tjära och svavel. Draken blev så törstig att den sörplade i sig allt vatten i floden Wisla och svällde därmed upp och sprack.

En dag under vår vistelse i Krakow var det stor drakfest på torget. Barn, ungdomar och vuxna i olika grupperingar hade byggt olika drakar som man tågade med genom staden.

Helt plötsligt stod jag öga mot öga med en eldsprutande drake!




15 kommentarer:

  1. Inte är det drakfesten på Gärdet, utan något ännu bättre! Otroligt härliga bilder, särskilt den första.

    SvaraRadera
  2. Fina drakar mycket arbete är det nerlagt på dom.

    SvaraRadera
  3. Kul att få uppleva en sån härlig "fest"
    Snygga bilder på alla drakar

    SvaraRadera
  4. Härliga foton med massor utav fina färger.

    SvaraRadera
  5. Wow, vilken kavalkad. Den uppblåsta draken på sista bilden tar söt-priset. Haha!

    SvaraRadera
  6. Härligt färgsprakande drak-foton :D

    SvaraRadera
  7. Snygga drakar. Den första ser verkligen lite extra ut tycker jag. Vilken tur ni hade som hamnade mitt i drakfesten.

    SvaraRadera
  8. Tack där lärde jag mig något nytt :-) Gillar verkligen första drakbilden.

    SvaraRadera
  9. Det är det bästa när man är ute och reser - att hamna i något oväntat och intressant.

    SvaraRadera
  10. Det var säkert roligt med drakfest. Färgglada, snygga drakar och bilder.

    SvaraRadera
  11. Fina bilder! Gillar speciellt den översta...och så fick jag lära mig något nytt.

    SvaraRadera
  12. Tänk vad allt man får lära sig genom att blogga! Fina illustrationer av evenemanget gör nog att kunskaperna fastnar bättre.

    SvaraRadera
  13. Åhh det var då Prinsen på en vit Springare skulle komma till din undsättning å rädda dej från sprutande Drakögon!!! Kram ;D

    SvaraRadera
  14. Häftiga drakar! I feng shuin symboliserar de manlig energi ; )

    SvaraRadera