Temalista

fredag 8 mars 2013

58. En (67 av 365)



11 kommentarer:

  1. oj, så vackert! Skulle inte vilja betala med ett sånt konstverk! Förresten är det inte kanadagässen som ski...r ner vårt land?!

    SvaraRadera
  2. 1 CAN$ men mera i svensk krona än en!!! Kram ;D

    SvaraRadera
  3. Gillar länder som lyfter fram sin fauna på officiella ting!

    SvaraRadera
  4. Vilket fint mynt. Det ser ut som en lom av något slag, storlom kanske? :-)

    SvaraRadera
  5. Det är synd att man betalar så mycket med kort för man missar en massa fina mynt...
    Ha det bra!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Det var finare med mynten och sedlarna. Nu använder jag knappt några längre. Undrar hur länge de kommer att finnas kvar?

      Radera
  6. Tänk vad man kan irra runt i cyberrymden på grund av en bild. Nu har jag letat och hittat vad det är för fågel på ditt vackra dollarmynt, det är en svartnäbbad islom!
    "...år 1989 började man dra in sedlarna från dagligt bruk.
    Den ursprungliga planen var att dollarn skulle ha drottningen på kronsidan och två män i kanot på klavesidan, som på silverdollarn. Men gjutformen försvann på vägen från Ottawa till myntverket i Winnipeg, och för att korrigera skadan tecknade Robert R. Carmichle ett nytt mynt, med drottningen på kronsidan och en svartnäbbad islom på klavesidan. Detta är
    standardmyntets utseende ännu i dag."

    Och var hittade jag nu det hrä, för det var inte på Wikipedit? Nej, på Svenska Lomföreningens skrift LOM-hört 31 fann jag det. Hur jag nu hamnade där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;-))

      Internet är en källa till kunskap - bara man vet att använda det rätt!

      Radera
    2. Kanadas nationalfågel är det! Tänk vad man lär sig.

      Radera
  7. Smart tolkning igen. Nu lärde jag mig dessutom mera om just den här dollarn. Tackar Cici.
    Väldigt fin bild av en vacker dollar!

    SvaraRadera
  8. Vilket vackert mynt, kul att ha lite speciella sådana i "gömmorna"

    SvaraRadera